ترکیبی از فعالیت بدنی و مداخلات تغذیه ای بالا رفتن مقاومت به انسولین را در کودکان کاهش می دهد

 5نوامبر 2020- یک مطالعه ی جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نشان داد که فعالیت بدنی فردی و مبتنی بر خانواده و مشاوره ی رژیم غذایی به طور قابل توجهی سرعت مقاومت به انسولین را که پیش درآمد دیابت نوع 2 است، در کودکان 6 تا 9 ساله کاهش می دهد. این مطالعه که در Diabetologia منتشر شده است، عمدتا بر کودکان با وزن طبیعی تمرکز دارد.

مقاومت به انسولین به واکنش متابولیکی ضعیف بدن در برابر انسولین در بافتهای هدف، یعنی در عضلات اسکلتی، بافت چربی و کبد گفته می شود. مقاومت به انسولین معمولاً اولین علامت از اختلال در متابولیسم گلوکز است، که خیلی زودتر از ناهنجاری در ترشح انسولین در پانکراس، افزایش سطح گلوکز و در نهایت دیابت نوع 2 ایجاد می شود. مطالعات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی و مشاوره ی رژیم غذایی باعث کاهش مقاومت به انسولین در کودکان دارای اضافه وزن و چاق می شود.

این مطالعه ی جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نه تنها از نظر علمی، بلکه از نظر بهداشت عمومی و اقدامات بالینی نیز قابل توجه است، زیرا اولین مطالعه ای است که نشان می دهد می توان از ترکیبی از فعالیت بدنی و مشاوره ی رژیم غذایی برای کاهش سرعت توسعه ی بلند مدت مقاومت به انسولین در کودکانی که در شروع تحقیق عمدتا دارای وزن طبیعی بودند، استفاده کرد.

بیش از 500 کودک فنلاندی 6 تا 9 ساله، که در مطالعه ی ادامه دار فعالیت بدنی و تغذیه ی کودکان(PANIC)  در دانشگاه فنلاند شرقی شرکت داشتند، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. به کودکان و مراقبان آنها در گروه مداخله، برنامه ی فردی برای فعالیت بدنی و مبتنی بر خانواده و مشاوره رژیم غذایی برای مدت دو سال داده شد.

از طرف دیگر، به کودکان و مراقبان آنها در گروه کنترل، دستورالعمل های مربوط به ورزش بدنی و تغذیه مطابق با دستورالعمل های ملی داده شد، اما هیچ مشاوره واقعی در مورد سبک زندگی به این گروه داده نشد. در ابتدای تحقیق و دو سال بعد، محققان فعالیت بدنی و رفتار کم تحرکی را در کودکان با استفاده از حسگرActiheart ، که ضربان قلب و حرکات بدن را اندازه گیری می کند، تجزیه و تحلیل کردند. فعالیت بدنی همچنین توسط پرسشنامه فعالیت بدنیPANIC ، ارزیابی شد و عوامل رژیم غذایی با گزارشی از مواد غذایی در طی 4 روز ارزیابی گردید. درصد چربی بدنی کودکان و توده بدنی بدون چربی، توسط جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DXA) اندازه گیری شد. از انسولین ناشتا وHOMA-IR ، به عنوان شاخص های مقاومت به انسولین استفاده شد.

این مطالعه نشان داد که در طی پیگیری دو ساله، افزایش مقاومت به انسولین در گروهی که فعالیت بدنی فردی و مبتنی بر خانواده و مشاوره ی رژیم غذایی دریافت می کردند، نسبت به گروه کنترل، تقریباً 35٪ کمتر بود. اثر مشاوره بر تضعیف مقاومت به انسولین به ویژه با تغییر در فعالیت بدنی و رفتار کم تحرک و کمی کمتر با تغییر در کیفیت کلی رژیم غذایی و مصرف چربی های خوب توضیح داده شد. مشاوره تأثیری بر درصد چربی بدنی یا توده بدنی بدون چربی نداشت، به عبارت دیگر تغییرات در ترکیب بدنی واسطه ی تأثیرات مفید این مداخله بر مقاومت به انسولین نبودند.

پرفسور Timo Lakka، نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: این یافته ی جالبی است. اثر فعالیت بدنی و مشاوره رژیم غذایی بر تضعیف مقاومت به انسولین در کودکان احتمالاً به دلیل این واقعیت است که فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم باعث افزایش متابولیسم در عضلات اسکلتی، بافت چربی و کبد می شود، و درصد چربی بدنی یا توده بدنی بدون چربی تاثیر چندانی بر آن ندارد.

اگرچه دیابت نوع 2 معمولاً در بزرگسالی ایجاد می شود، تحقیقات نشان می دهد که پیشگیری از آن بهتر است از کودکی آغاز شود.

پروفسور Lakka، خاطرنشان کرد: افزایش فعالیت بدنی، کاهش رفتار کم تحرکی و خوردن غذاهای با کیفیت باید برای همه کودکان، نه فقط برای کودکان دارای اضافه وزن در اولویت باشد.

او افزود: علاوه بر اندازه گیری تركیب بدنی، هنگام مراجعه به كلینیك بهداشت كودك یا در ارزیابی های توسط ​​پرستار مدرسه، از همه كودكان باید در مورد فعالیت بدنی، رفتار كم تحركی و رژیم غذایی آنها نیز سوال شود. شناسایی کودکانی که دارای عادات ناسالم در زندگی هستند و در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار خواهند گرفت، می تواند اقدام مناسب تری برای پیشگیری از دیابت نوع 2 باشد. بهترین راه برای جمع آوری داده های مربوط به سبک زندگی استفاده از نرم افزارهای دیجیتال معتبر و تایید شده ی علمی است که به شما امکان می دهد که از این داده ها برای ارتقای سلامت و رفاه کودکان و تصمیم گیری های علمی استفاده کنید.

منبع:

Lakka, T.A.,et al. (2020) A 2 year physical activity and dietary intervention attenuates the increase in insulin resistance in a general population of children: the PANIC study. Diabetologia. doi.org/10.1007/s00125-020-05250-0.

https://www.news-medical.net/news/20201105/Combined-physical-activity-and-dietary-intervention-attenuates-the-rise-in-insulin-resistance-in-children.aspx